Monthly Archives: februari 2012

Grym brädåkning = Galet bra benträning!

Ännu en härlig dag i backen avklarad!

Riktigt härligt väder med solen som stekt i ansiktet på oss. Vi tog en härlig sovmorgon med god frukost. Ingen stress utan framåt 11.00 tiden begav vi oss ut i backen och åkt en himla massa. Så nu så här efteråt sittandes i soffan är vi nu alla lite möra i benen, precis som det skall vara efter en dag som denna. Right?

Benträning har jag nu haft i tre dagar. Även om det är ett riktigt nöje, semester och man inte ser brädåkning som någon typ av träning så är man ju faktiskt aktiv konstant och muskulaturen arbetar i princip hela tiden. Kan säga att när de sista åken kördes kändes det ordentligt i benen. Just love it!

Se lite härliga bilder från dagen nedan. I morgon bär det av tillbaka till Stockholm och mina älsklingar Robert och Shay.

 

Reportage i Hallandsposten idag!

Aktiv tjej. Att äta samma saker dag ut och dag in har Jannika inga problem med. Allt uppmätt och vägt. ”Enformigt kanske, men jag kan äta i princip vad som helst bara jag får min choklad,” säger hon och skrattar. Foto: Jari Välitalo

Jannika vet precis hur hon ska nå sina mål

HALMSTAD. Jannika har varit i farten hela sitt liv. Hon började med fotboll och friidrott där hon sprang tills hon stupade. Sedan övergick hon till bodyfitness och fastnade. Nu är hon högaktuell som Hyper i TV4:s Gladiatorerna! – Det är tuffa fighter varje helg. Men hittills står jag på benen!
HP GRATTAR…Jannika Larsson, svensk mästarinna i bodyfitness och egen företagare, som fyller 30 år den 28 februari.

Jannika är av förståeliga skäl lite hemlighetsfull när vi pratar om Gladiatorerna. Det återstår nämligen en handfull program före finalen. Och hur det går får hon inte avslöja, men kan i alla fall säga att duellerna fixar hon.

– Och jag mår superbra, låter hon hälsa alla som följer serien.

Tv-inspelningen gjordes i Karlstad under försommaren förra året. Inte förrän finalen sänts berättar hon mer.

En sak är dock säker. När det handlar om att vinna kämpar hon till sitt yttersta. Det har hon alltid gjort. Som tur är handlar det inte om att springa och jaga en boll längre, utan att använda sin målmedvetenhet, uthållighet och intelligens.

Och hon vet hur hon ska nå sina mål utan ansträngning, låter hon mig veta.

Jannika är självsäker. Hon har absolut kontroll över varenda muskel i sin kropp och vet exakt hur hon ska hålla sig i topptrim. Dagen för intervjun låter det dock som om hon drabbats av värsta förkylningen. Men hon skrattar och förklarar.

– Jag tränade hockeylaget i går och använde mina röstresurser för att höras bland alla 16-åringarna.

Jannika är nämligen en mycket aktiv tjej som förutom att träna U 16-laget i ishockey, driver sitt företag Fight your fight där hon är personlig tränare åt enskilda och grupper. Därutöver håller hon föredrag om träning och kost.

Redan under uppväxten i Genevad visade Jannika prov på sina resurser. Sju år gammal började hon spela fotboll i hemmalaget Genevads IF. Parallellt var hon en riktig friidrottstjej. Bästa gren var löpning 800 meter och sprint 60 meter. Att vara snabb var en bra egenskap även i fotbollen där hon som vänsterytter fick springa mycket.

Hon sprang dock inte ensam. Visst, övriga spelare på plan var självklart med. Men den som sprang allra mest var hennes pappa.

– Jag hade ansträngningsutlöst astma och sprang tills jag stupade. Pappa var rädd att jag skulle få ett anfall, så han sprang hela tiden bredvid mig.

– Gissa om han fick kanonkondition, säger hon med ett stort leende.

Såväl friidrotten som fotbollen slutade hon med, men hon ville fortfarande känna sig vältränad. Jannika började träna styrka, blev så småningom instruktör på Nautilus, Sats och i Tylösand. För sex år sedan flyttade hon upp till Stockholm då hon fick ett jobb i receptionen på Sats på Stureplan. Det passade perfekt.

I Stockholm fanns oanade möjligheter. Så när Jannika och väninnan tillika kollegan Jenny fick frågan av produktionsbolaget Meter television om de ville testa till Gladiatorerna tvekade hon inte en sekund.

För Hallandspostens H berättade Jannika inför starten av programserien att en vältränad kropp med varenda muskel i perfekt skick är en livsstil. Att det handlar om någon slags fixering förnekar hon bestämt, men säger att självklart är både vikt, träning, kost och kroppar oerhört viktiga faktorer.

Jannika har själv en personlig tränare, som dock bor i Norrland. Därför får hon skicka all data om vikt, kost och träning till honom en gång i veckan.

– Han kollar så att min vikt ökar i lagom takt.

För närvarande är Jannika i uppbyggnadsfasen, vilket innebär att hon gått upp sju kilo och kan börja bygga muskler. Dieten startar först i sommar. Enligt planen ska hon då ned från 64 kilo till 56.

– Jag har alltid två garderober. En före och en efter!

 

Följ Roberts & Magnus resa mot sommarformen på 3 månader.

Igår, måndag startade Roberts och Magnus resa mot sommarformen 2012. Den 1 juni ska de vara i deras bästa sommarform ever och jag ska hjälpa dem på vägen. Deras upplägg ser ut på följande sätt:

  • Mars       Maxstyrka 6-8rep
  • April       Grundstyrka 12-15rep
  • Maj         Uthållighetsstyrka >20rep

Tanken är att de ska bygga massa denna månad, finslipa den byggperiod de arbetat sig till hittills under detta året för att sedan gå över till mer mångrep/set och mot mitten av april gå över på strikt hård diet för att komma i grymmaste sommarformen till den 1/6.

Följ killarna under tre månaders tid här på mig blogg. Vi kommer uppdatera med träningsupplägg, kost, bilder, status på hur de mår, vilka framsteg de gör osv.

Bilderna nedan är deras utgångsläge;

Robert Badás

Magnus Fredlund

Min fantastiska 30års dag!

Min fantastiska 30års dag!

Idag har jag haft en helt underbar 30års dag! Om någon missat det efter alla underbara bilder vi lagt upp på fb så är jag i fjällen tillsammans med min underbara familj. Eller delar av den i allafall; jag, stora syster, mamma, pappa och faster. Så Shay, lillebror med familj och min underbara Robert fick stanna hemma.

Runt 07.30 i morse blev jag väckt utav deras underbara stämmor :) Hihi, Ja må hon leva.. var det ja.. Haha! Efter det bjöds det på presentöppning och en härlig frukost samtidigt som solen strålade igenom fönstret och den vita snön utanför gnistrade. Helt fantastiskt! Medan frukosten avnjöts byggde vi upp stämningen inför dagens åkning. Väl vid 09.30 begav vi oss uppåt backen och sen bar det av. Backe upp och backe ner med lite små pauser då dryck och mat intogs. Vi har haft en helt underbar dag i backen,  se våra underbara bilder nedan. Sååå mysigt och helt underbart, 100% mysfaktor. Hade dock varit 110% om Shay och Robert också varit här…Saknar de massor…

I träningsväg är det ju endast brädåkning som sker denna vecka, men det funkar det också ;)

Eventdag a la Jannika på “Mudo Taekwondo”

Eventdag a la Jannika på “Mudo Taekwondo”

Sedan ett par veckor tillbaka fick jag förfrågan att komma till Mudo Taekwondo och hålla i en eventdag för både stora som små. Och detta ville jag ju självklart och denna dagen har ägt rum idag! Första delen på dagen skulle jag umgås med de små liven, allt mellan 7-10år och efter det skulle jag leda ett fyspass för de vuxna.

Väl på plats hade jag min älskade Robert vid min sida som assisterade mig i allt och tog alla underbara bilder nedan. -Tack älskling för det och ditt fina stöd!

En härlig energifylld dag som startade med en presentation av Jannika/Hyper. Sedan blev det ett träningspass för de små som avslutades med frågestund och fotografering. Efter det var det en tuff fysklass med de vuxna på plats. En mycket givande och rolig dag för mig och att se glöden i barnens ögon betyder mer än tusen ord! Såå fantastiskt underbart att uppfylla barns förväntningar på ett sätt som detta och dagen blev såå lyckad!

Se bilder nedan från min eventdag på Mudo Taekwondo http://mudo.se/

Jannika Larsson Taekwando (23)

Jannika Larsson Taekwando (22)

Jannika Larsson Taekwando (21)

Jannika Larsson Taekwando (20)

Jannika Larsson Taekwando (19)

Jannika Larsson Taekwando (18)

Jannika Larsson Taekwando (17)

Jannika Larsson Taekwando (16)

Jannika Larsson Taekwando (15)

Jannika Larsson Taekwando (14)

Jannika Larsson Taekwando (13)

Jannika Larsson Taekwando (12)

Jannika Larsson Taekwando (11)

Jannika Larsson Taekwando (10)

Jannika Larsson Taekwando (9)

Jannika Larsson Taekwando (8)

Jannika Larsson Taekwando (7)

Jannika Larsson Taekwando (6)

Jannika Larsson Taekwando (5)

Jannika Larsson Taekwando (4)

Jannika Larsson Taekwando (3)

Jannika Larsson Taekwando (2)

Jannika Larsson Taekwando (1)

-Tack Daniel Lee och Mudo Taekwondo för en rolig dag tillsammans med er!

“Winners never quit and quitters never win”

Igår var det “one of those days”…. Senaste tiden har det varit mycket jobb, vilket jag för övrigt älskar arbetsnarkoman som man är ;) Men i kombination med lite sömn så blir resultatet en trött och lättirriterad liten Jannika. Och igår var en av de dagarna, kände inte alls för att träna. Ville bara gå hem och lägga mig i soffan och kolla film och mysa med min lilla Shay. MEN, då jag bestämt tid på gymmet för träning tillsammans med min älskade Robert tog jag mig i kragen och gick till gymmet efter en lååång arbetsdag.

På mitt träningsschema stod det igår armar. Jag tänkte att jag taggar till, kör få men kvalitativa set och sen går vi hem. Exakt den planen var Robert med på då även han var galet trött.. Upplägget blev följande:

  • Enarms koncentrerad bicepscurl med utåtrotation i axelleden 3set á 15rep
  • Bicepscurl koncentrerad med skivstång 3set á 15rep
  • Tricepspress i cable cross maskin, överhandsgrepp 3set á 15rep
  • Tricepspress i cable cross maskin, underhands grepp 3set á 15rep
  • Done! “Winners never quit and quitters never win”

Efter passet avnjöts en härlig proteindrink på Protein Isolate. Galet god, speciellt choklad smaken. Try it out www.ultimatenutrition.se

 

Dagens bröst och axelpass!

Idag stod det bröst och axlar på tränings schemat. Jag laddade mentalt hela dagen inför vad som komma skulle. Väl i gymmet inför träningen var jag mentalt redo. Passet gick galet bra och tog vikter jag vanligtvis inte brukar ta! Detta då med finaste mannen vid min sida för att passa om det skulle gå galet..

Mitt upplägg blev följande:

  • Liggande hantelpress 3set á 12rep
  • Lutande hantelpress 3set á 12rep
  • Flyes i cable cross maskin 3set á 12rep
  • Hantellyft åt sidan 3set á 12rep
  • Dips 3set
  • Done!

Kvalitets träning på 60minuter! Just love it :) Jag har direktiv utav min tränare att endast köra en övning axlar och av den anledningen blev upplägget följande. Detta pga min lilla skada jag precis haft och att jag under en längre tid inte haft muskelkontakt just i axlarna.

Efter styrkan instrerade jag min spinningklass som jag alltid instruerar på tisdagar. Och efter det var jag måttligt trött men sååå nöjd med dagens träning!

Jannika Larsson träning

Nya Body ute nu! Läs om mig som Jannika, “Hyper” och mina framgångar!

Nya Body ute i butik nu! Skynda att köpa… :)

Här i kan ni bland annat läsa om mig som Jannika och mina framgångar inom Bodyfitness och mig som “Hyper” i Gladiatorerna. Vad det är som driver mig att göra det jag gått igenom osv.

Trevlig läsning allihopa!

Body tidningen - Jannika Hyper Larsson

Body tidningen - Jannika Hyper Larsson

Body tidningen - Jannika Hyper Larsson

Backtraining yesterday!

Wohooo säger jag bara, vad rygg passet gick bra igår. 45min stenhård träning och ryggen blev helt genomtränad vilket resulterade i bra tryck. That is what we love! :)

Mitt upplägg blev:

  • Koncentrerade chins i maskin (Explosivt upp och super långsamt ner. Muskelkontakt i fokus!) 3set á 15rep
  • Latsdrag i maskin 3set á 15rep
  • Pushdown i cable cross maskin 3set á 15rep
  • Stående rodd i cable cross maskin med rep 3set á 15rep
  • Ryggresningar 3set á 15rep
  • Done!

Alla delar tränade och härlig pump! Kände mig flera cm bredare.. ;) Hihi. Arbetet med att ordna till formerna har startat.. SM here we come! :)

Jannika Rygg

Föreläsa på Tjejmässan 2012

Jag blev kontaktad utav en tjej som driver Barnkraft för ett tag sedan. Barnkraft är en ideell förening som arbetar stärkande, förebyggande och informerande mot sexuella övergrepp på barn och ungdomar. Barnkraft arbetar direkt ut mot barn och ungdomar med ett pedagogiskt framtaget material, för grundskolan. Barnkraft föreläser för vuxna som önskar mer information och mod att agera. Barnkraft vill verka för att att alltid arbeta utifrån en positiv anda, trots det svåra ämnet. Läs mer om Barnkraft på: http://www.barnkraft.se/

Jag fick förfrågan att komma till Tjejmässan i år som äger rum den 4 april i Landskrona, för att föreläsa och berätta om hur jag kommit dit där jag är idag och hur jag lyckats med det jag tar mig för och når mina mål. Alla har vi motgångar som kommer och går, frågan är hur man hanterar dem och övervinner dem…

Tanken är att dessa tjejer behöver förebilder, det behöver vi alla! Min uppgift blir att uppmuntra tjejer till ett positivare synsätt inför träning och motivera dem.

Tjejmässan…

Förra året kom det ca 650 tjejer i åldrarna 10-22 år. Det fanns 54 olika utställare som hade montrar med info om sin verksamhet, workshops på plats och tävlingar. Andra aktiviteter på mässan är; uppträde på scen med dans och musik, pyssel, dans & idrott, hairstylister, make-up, fotografering med mera.

Läs mer om Tjejmässan på: http://www.landskrona.se/Pages/Page.aspx?pageId=11868

-Tjejer, hoppas vi ses där? :)

Jag ser verkligen fram emot att få göra denna föreläsning och det är med öppet hjärta som jag mer än gärna gör detta för att kunna hjälpa små tjejer våga stå på sig och kämpa för sin rätt till ett lyckligt och hälsosamt liv.

Hoppas vi ses där!