Monthly Archives: februari 2013

Ny sponsor!

Vill med glädje meddela att jag fått en ny sponsor. Ingen mindre än CELSIUS!

Min favorit är Citron/Lime! Vilken är din? ;)

Veckans två galnaste träningspass. Check this out!

Senaste stående passet med David och senaste fyspasset med Boris.. Fuck säger jag bara! Vilka jävla pass..

Jag har kört nästan dubbelpass varje dag hela veckan i form utav fys, intervaller, mark och stående. Men väl värt att berätta lite mer ingående om två utav träningarna. Ena passet var med David. I måndags körde vi ”stående”. Fokus låg på sparkar men också en hel del slag och kombinationer med nedtagningar. Jag låg hela tiden precis under mjölksyregränsen..

Sedan jag var liten har jag haft ansträngningsastma. Dock har jag lärt mig kontrollera den ju äldre jag blivit men vid vissa tillfällen när jag pressar kroppen utöver dess egen förmåga kommer den smygandes. Så mitt i allt börjar jag få ont om syre, låter som en hel ångvält. Jag andades så gott det gick, sparkade så jag till slut inte kunde stå på benen. Och när vi var klara var jag totalt helt jävla slut! Inte en gnutta energi kvar i kroppen och chippade efter luft, då säger David:

-Fan Jannika, det var ditt bästa pass hittills! Utan tvekan. Grymma sparkar!

Haha, jag var så totalt färdig så till slut orkade jag inte tänka och då hände det… Jag satte klockrena sparkar och slagkombon, reflexerna satt och min explosivitet var följsam och taimad i exakt rätt sekund. Skön känsla!

Mitt andra pass jag ska berätta lite om var fyspasset i tisdags med Boris. Jag fick värma upp 10minuter på rodden för att sedan köra igång…

Upplägget var följande: 7st olika övningar. Först gjorde jag 1rep på samtliga övningar. Nästa varv gjorde jag 2rep på varje övning. Tredje varvet gjorde jag 3rep på varje övning osv. Upp till 10rep/övning (alltså 10varv!) sedan var tanken att jag skulle gå från 10rep/övning och stege neråt; 9,8,7,6 osv..

Övningarna var följande:

  • Frivändning med axelpress 30kg
  • Boxjump på högsta boxen
  • Chins
  • Dips
  • Underhandsgrepp på 20kg stång, gör en cirkel under, ut och upp
  • Burpees
  • Armgång på stege i taket, en vända

När jag gjort ca 4st rundor var jag helt slut. Kroppen strejkade, den skrek SLUUUTTAAAAA!! Hjärnan ville köra men yttre faktorer som att jag hade handsvett som rann från fingrarna underlättade ej mina chins och armgång. Ansträngningsastman började tränga igenom. Valkarna sprack och jag blödde ner allt som var där och det gjorde galet ont i händerna. Orken började sina… När jag var på åttonde varvet säger Boris:

-Jannika, vi gör såhär; När du kommit till tionde varvet går vi sedan neråt 8,6,4 och 2.

Att få den i nyllet var som ett misslyckande för min del!!!!!! Jag gör ALLTID färdigt men att inte lyckas göra det pga att jag verkligen var helt slut är INTE okey. När jag inte orkade hålla mig uppe på chinsräcket och skulle ta emot mig med benen på golvet vek benen sig.. När jag gjorde burpees orkade jag inte ta emot mig med händerna, åkte rakt ner i golvet.. När jag var klar säger Boris:

-Bra jobbat Jannika!

Svaret han fick tillbaka var:

-Det var väl för helvete inte bra?!?!?!

Haha, jag är knappt en tävlingsmänniska!! ;) Hahaha, nästa gång ska jag göra HELA så jag har bett om revansch men innan dess ska jag dieta bort några kilon så jag är lättare, explosivare och spänstigare.

40st TABATA intervaller…

Äntligen tillbaka! Efter tre veckor med förkylning som inte velat ge med sig är jag nu frisk som en nötkärna och redo att köra hårdare än någonsin.

Här om dagen tränade jag med David. Vi drillade igenom både stående, mark och en del teknik. Lite små lätt eftersom jag varit sjuk. Igår körde jag igenom lite löpning på bandet. Det blev 5km och jag kände mig som en flodhäst med överdrivet dålig kondition. Hahaha, men det är ju så det är när man varit sjuk så pass länge. Jag vet att min grundkondition är bra så är inte orolig.

Idag var jag på löpbandet igen och då bredvid min vän Bella. En gång i veckan springer vi intervaller och den dagen var idag. Jag skulle stå för upplägget och jag kände för TABATA! Tabata betyder att du springer i 20sek och vilar i 10sek. En tabata är vanligtvis 8st intervaller men jag älskar att göra det lilla extra.. Idag valde jag att göra mitt upplägg på baserat på “tid”. 10minuter *2. Det betyder 40st intervaller!

  • Uppvärmning i 10minuter på lutning#1 i hastighet #12
  • Lutning #12 i hastighet #12 = Tabata i 10minuter = 20st intervaller
  • Gång och återhämtning i 2minuter
  • Lutning #1 i hastighet #17 = Tabata i 10minuter = 20st intervaller
  • Nedvarvning

Galet tungt men ändå hanterbart! Skönt att det fungerade och att jag inte kände av förkylningen som jag nu fick bekräftat är helt borta! Nästa gång vänder vi och kör plan lutning först och därefter lutning ;) Älskar utmaningar!

Galet trött på detta nu…

Varit förkyld i snart två veckor och inte kunnat träna på som jag velat, utan lyssna på det här: -Jag har nästan totalt vilat sen det bröt ut. Tänkte att nu jädrans ska jag vila så jag blir frisk fort men vad tusan, denna jädrans rethosta vägrar ju försvinna.. :( Skit tråkigt… Så detta är anledningen till att min blogg ej varit uppdaterad på ett tag. Jag har försökt kurera mig och gör det fortfarande. Hoppas på att snart vara tillbaka på träningarna igen och kunna uppdatera er med hur mig träning går.

Inom en snar framtid hoppas jag kunna vara tillbaka…